Velkommen

I denne bloggen hadde vi tenkt å gi lyd fra oss mens vi er på tur. Vi kommer til å poste litt bilder, skrive ned noen inntrykk og annet som ellers måtte falle oss inn.

Det kan jo godt være at det tar litt tid mellom hver gang vi poster noe nytt. Men til vårt forsvar, må det jo sies at det blir kanskje ikke så lett å få tid til bloggskriving når mesteparten av tiden vil bli brukt på stranden, under vann, over vann og på spennende oppdagelsesreiser.

Vi snakkes, hilsen Tonje og Kim

fredag 4. april 2008

Mellom-Amerika og Mexico

Jaja, sa sitter vi her i Playa del Carmen i Mexico i begynnelsen av april og skal skrive blogg. Det har jo blitt en stund siden vi gav livstegn fra oss pa bloggen, sa det er vel kanskje pa tide siden vi reiser til Asia 7 april. og forlater denne verdensdelen for godt...Ihvertfall for denne gang.

La meg begynne fra begynnelsen dvs. Costa Rica ...
Vi kom til San Jose, hovedstaden i Costa Rica i midten av februar (12. februar). Vi hadde egentlig ingen planer om hvor vi skulle dra, annet enn at vi onsket a vare ved sjoen og slappe av og kose oss en stund. Vi hadde litt lyst til a lare a surfe og kanskje ogsa fa gjort unna litt dykking. Vi var i San Jose i 3 dager, mens vi fant ut av ting og tang. (Vi bodde pa et lugubert lite hotell i byens verste distrikt (betalte 16 dollar natta). Deretter dro vi til Puerto Viejo, en liten surfeby som ligger pa kysten av Costa Rica, nesten helt nede mot grensen til Panama. Vi tok en lokal buss fra San Jose til Puerto Viejo (4-5 timer). Vi bodde der i ca 1 uke. Alreit plass, mange surfere, mye dop (rastafarier med hashis) ..., Noen skikkelige bra restauranter, gode surfebolger... Vi tok et surfekurs. Tonje var et naturtalent, mens andre ikke var like flinke ...nok sagt om den saken ..... Deretter tok vi bussen tilbake til San Jose, leide bil og kjorte over til Stillehavskysten. Vi havnet opp i en by som het Samara og leide oss inn pa et billig hotell der (30 dollar natten). Det var en katastrofe. Vi ble invadert av maur (Tonje friket totalt :-) og vi endte opp med a tilbringe natta i bilen. Dagen etterpa booket vi inn pa et mye bedre hotell med badebasseng og skikkelig opplegg. (100 dollar natta). Etter noen dager kjorte vi opp til byen Liberia, leverte bilen og tok bussen videre til Nicaragua. Vi tok en buss som heter www.ticabus.com og som kjorer fra Costa Rica, gjennom hele Mellom-Amerika og helt opp til Mexica. Knallbra busser, med Aircondition ++, TIPS! Hvis noen skal gjore dette etter oss, ta pa dere vinterklar nar dere skal busse med langdistanse busser i Mellom-Amerika. De kjorer Aircondition som noen javler. Vi froys noe helt ..........

Da vi kom til Managua, hovedstaden i Nicaragua, valgte vi a tilbringe 3 dager der. Det var i Managua vi opplevde turens eneste skumle situasjon (salangt ihverfall ...) Nar vi gikk av bussen ble vi mott av en gjeng med ungdommer som provde a svindle oss, eller rane oss, vi er ikke helt sikre. De provde a lokke oss inn i et umerket hus som de pasto var et hotell, men vi nektet a ga inn... Managua var en litt rar hovedstad. Det var svare omrader inne i byen hvor det ikke var noen hus eller noen ting. Vi sa veldig fa mennesker, veldig fa restauranter osv. Vi tok en guidet dagstur rundt Managua, ned til Granada (en koselig colonial by i narheten, vi var ute pa Lagoa Nicaragua, en kjempesvar innsjo, og vi var og kikket pa en aktiv vulkan.) Ganske bra tur med en god guide. Likevel sa var det en slags lettelse a dra fra Nicaragua og videre til El Salvador. Det ville nok vart annerledes hvis vi hadde dratt litt rundt i landet, siden resten av landet er kjent for sin gjestfrihet, mens Managua er kjent for sin kriminalitet.

Da vi kom til San Salvador, hovedstaden i El Salvador, tok vi inn pa Radisson SAS. Kjempefint hotell. lunsjen kostet 70 dollar .... Det er dyrt i disse landene altsa :-) Hotellet var bra , vi slappet av der i 3 dager, og tok en guidet tur rundt San Salvador. Ikke sa mye a si om det. Artig a ha vart der, men gidder ikke a dra dit igjen. Landet er kjent for den mest voldelige kriminaliteten i Mellom-Amerika.

Na hadde vi vart pa farten i nesten 1 uke, ca 25 timer i buss og lite avslapning. Vi fant ut at vi ville dra til Roatan, en kjent dykkeoy pa kysten av Honduras, mot Karibien. Vi tok buss fra El Salvador, gjennom Honduras og opp til kysten. vi brukte 15 timer pa forskjellige busser den dagen for a komme frem til La Ceiba, havnebyen hvor si skulle ta ferjen over til Roatan.

Roatan var en kjempeplass. Oya er stor, sa det er ganske mye a gjore der, men oya er giret opp mot dykking. Vi hadde vel ca 15 dykk der, vi opplevde noen fantastiske dager med nydelig sol. 2 ganske bra stormer pa 2-3 dager hver, mange bra dykk (haidykk med 20-30 haier 1/2 meter fra deg er jo ganske kult :-). Vi tok Advanced Open Water, vi ble invadert av maur igjen ( Tonje friket igjen). Vi gikk dagevis uten strom, vi var pa delfinshow, diskuterte politikk med en forhenvarende ambassador fra Canada, spiste mye bra sjomat, solte oss og badet i bassenget (vi bodde mesteparten av tiden her : www.cocolobo.com (anbefales), dykket med : www.reefgliders.com (anbefales). Gikk romantiske turer langs stranden, sa pa vakre solnedganger osv. Omsider hadde vi vart nesten 3 uker pa Roatan og var klare for a dra videre.

Vi booket fly til Belize, fant ut at vi ikke hadde lyst til a bruke tid i Belize likevel og dro sporenstraks videre med buss til Mexico. Lokalbusser er kult .... Vi tok buss opp til Playa del Carmen hvor vi er na. Her har vi dykket i sjoen, dykket i underjordiske huler (Cenotes), solet oss, spist god meksikansk mat, vart i Chichen Itza ( Machu Picchu var mye mere imponerende) og ellers slappet av. Playa del Carmen er fullstendig turistifisert, men har ikke mistet sjarmen likevel. Det er ganske annerledes fra typiske turistmal ved Middelhavet.

Na er jeg lei av a skrive, sa na er det slutt. Ti lalle dere som skal til Asia og treffe oss. VI GLEDER OSS til a treffe kjente igjen. Til alle dere andre : Ha en fin vinter i Norge og sa snakkes vi nar vi kommer hjem pa sensommeren :-)