Velkommen

I denne bloggen hadde vi tenkt å gi lyd fra oss mens vi er på tur. Vi kommer til å poste litt bilder, skrive ned noen inntrykk og annet som ellers måtte falle oss inn.

Det kan jo godt være at det tar litt tid mellom hver gang vi poster noe nytt. Men til vårt forsvar, må det jo sies at det blir kanskje ikke så lett å få tid til bloggskriving når mesteparten av tiden vil bli brukt på stranden, under vann, over vann og på spennende oppdagelsesreiser.

Vi snakkes, hilsen Tonje og Kim

torsdag 24. januar 2008

Peru - Inca Trail og Machu Picchu

Vi hadde bestilt en tur med GAP Adventures som kalles “Inca Discovery” http://www.gapadventures.com/tour/PID og som gikk over 7 dager.

Turoversikt :
1. dag : Mote opp i Lima (hovedstaden i Peru)
2. dag : Transfer til Cusco (gammel Inca hovedstad) + dagen for oss selv i Cusco
3. dag : Guidet tur i "The Sacred Valley / Ollantaytambo" - gammelt Inca omrade med ruiner
4-7 dag : Inca Trail - en gammel sti som Incaene brukte for a ferdes mellom Cusco og Machu Picchu ++

Kort historieleksjon :

Cusco var hovedstaden i det gamle Inca riket som var pa hoyden fra 1200 tallet til 1550 tallet. Spanjolene kom jo i 1532 og da ble det krig. 300 spanjoler mot 20 millioner Inkaer. Spanjolene vant …. Inkaene hadde delt seg i 2 leirer og kjempet seg imellom da spanjolene kom (2 brodre som ville ha makten for seg selv). Spanjolene allierte seg med den ene broren og vant krigen.

Inca Trail :
Det er en 4 dagers tur over fjellene ikke sa langt fra Cusco til Machu Picchu. Turen er pa ca. 45 kilometer, men siden alt dette foregar i hoyden (3000 – 4200 moh.) skal det ikke sa mye til for en blir alvorlig kortpustet. Vi var en gruppe pa 14. deltakere, 2 guider og 21 barere og kokker.

1. dag.
Vi gikk i vel 6 timer og gikk ca. 12 kilometer. Forste del var ikke sa ille, men pa slutten av dagen gikk det oppover. Vi gikk fra ca. 2800 moh. til 3300 moh. over havet. Altsa ca. 500 hoydemeter. I lunsjen fikk vi var storste overraskelse. Nar vi kom frem hadde barerne satt opp et svaert telt med stoler og bord til oss. Vi fikk varmt vann til a vaske oss med og vi fikk en kjempedigg lunsj. Lignet mer pa middag, siden vi fikk forrett (suppe) og kylling til hovedrett. Vi fikk ikke dessert, den sparte de til middagen (vi fikk 3 retters middag hver dag)

2. dag
Vi sto opp ca. kl. 06:00 og var igang med gaaingen ca. kl. 07:00. Denne dagen var den store provelsen, vi skulle bare ga 16 kilometer. Vi gikk fra 3300 moh. til 4215 moh. for lunsj. Vi steg altsa 900 hoydemeter. Etter lunsj skulle vi bare litt ned for vi matte opp 300-400 meter igjen. Men da var vi ikke spesielt klare for a ga noe mere. Denne dagen var ca. 8 timer med blodslit. Det var likevel veldig flott. Vi gikk pa Inka stien som ikke var restaurert, men helt original fra inkaenes tid.

Selv om det var tungt var det en kjempeopplevelse a ga i fjellet. Langs Inka stien var det mange ruiner etter Inka byer, sma fort, sma husholdninger osv. Kjempekult.

En folte virkelig at en gikk midt inni historien til en gammel og mektig sivilisasjon. Guidene vare var ogsa kjempeflinke og kunnskapsrike. Den ene guiden hadde gatt denne stien mer enn 500 ganger sa da bor det jo ogsa sitte.

3. dag
Dette skulle vare en kjempelett dag, med en liten stigning og en liten nedstigning pa slutten. Vi skulle bare ga i ca. 3,5 – 4 timer (ca. 12 kilometer). Tonje fikk imidlertid litt problemer med knarne sine, slik at vi matte vare veldig forsiktig i nedstigningene. Denne dagen kom vi ned i ca. 2900 moh. sa det var en ganske lang nedstigning. Dette var en flott dag siden vi na kom ned i regnskogen og ned i det klimaet som Machu Picchu ligger pa. Inka stien ligger helt inntil fjellskrentene sa det ble noen fantastisk flotte utsiktsbilder etterhvert.

Denne kvelden kom vi ned til et hotell som la pa stien. Vi fikk tatt oss en dusj (kald) og kjopt litt ol, noe som gjorde opp for dusjen. Vi spiste en kjempegod middag denne dagen ogsa og etter maten var det pa tide a ta farvel med barerne og kokkene. Vi sendte rundt en konvulutt og la i tips som vi delte ut til hjelperne etterpa. Deretter ristet vi hender og jentene fikk kyss av alle de lokale barerne. Jeg har fra sikre kilder at de ikke luktet godt … men snille var de.

4. dag
I dag skulle vi endelig komme til Machu Picchu. For a komme forst i koen sto vi opp 03:30, spiste raskt og vi var forst i koen da vi var nede ved inngangen til nasjonalparken ca. kl. 04:30. De apnet nasjonalparken ca. kl. 05:30 og da var det springmarsj i ca. 10 km / litt over 1 time. 200 – 300 mennesker som ville vare forst fremme til “Sun Gate / Intipunku” eller Sol porten inn til Machu Picchu. Det var tungt …

Vel fremme i Machu Picchu tror jeg vi skal la bildene tale for seg …

Dette var en flott opplevelse, guidene var kjempeflinke og det var fysisk tungt slik at vi fikk nok trim. Det var flotte ting a se pa underveis og vi ble kjent med mange hyggelige mennesker, ikke minst Henning og Anne-Gjertine (et norsk par som ogsa var med pa denne turen.)